Möjlighet till ett rikt och självständigt liv i rullstol

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Hälsa och samhälle

Sammanfattning: Uppsatsen avsåg att synliggöra arbetet som bedrivs inom Rullstolsakademien. Projektet Rullstolsakademien är ett samarbete mellan Region Skåne och förening FIFH med syfte att öka självständighet för personer som använder manuella rullstolar i sin vardag. Rullstolsakademien är ett 12-veckors program där deltagarna får möjlighet till att lära sig att hantera manuella rullstolar i olika miljöer allt för att klara vardagen bättre. Rullstolsakademier belyser också hur det kan vara att leva med en funktionsnedsättning, ge hoppfullhet och livskraft sin nedsatta rörelseförmåga till trots. Uppsatsens egentliga syfte var att undersöka hur deltagarna upplever delaktighet i vardagen nuförtiden respektive innan kursen. I arbetet användes 9 kvalitativa semistruktierade intervjuer med deltagare som gick kursen under de senaste åren. I analysen användes tre olika teorier: Teori om livskvalitet, Teori on sociala band och stolthet och Teori om rituella interaktionskedjor. I analysen användes dessutom socialpedagogiskt arbetssätt, problembaserad lärande och modell om Känslan av sammanhäng – KASAM. Uppsatsens slutsatser fastställer följande: trots att deltagarna befinner sig i olika utvecklingsstadium och på olika nivåer, har deras vardagliga situation förbättrats. Genom Rullstolsakademiens aktiviteter motiverades deltagarna till att utveckla sin egen livssituation. Uppsatsen fastställer också att efter kursens avslut har majoriteten av deltagarna erhållit verktyg och metoder för att hantera, omvärdera eller utvidga gamla och vid behov hitta nya sätt att förstå och förhålla sig till sin situation. Det ledde till att den enskilda deltagaren kände sig stark, säker och inspirerad att ta nya initiativ i vardagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)