Grad av mättnad hos röd som signalfärg och dess påverkan på effektivitet vid användning av en webbsida
Sammanfattning: Röd färg används ofta som signalfärg på webbsidor i syfte att dra till sig uppmärksamhet eller för att förtydliga funktioner som exempelvis avbryt eller avsluta. Detta innebär att om den röda färgen används på rätt sätt så skulle den kunna bidra med ökad effektivitet på webbsidan. Detta för att man då kan styra vart användarens uppmärksamhet går eller klargöra vanliga funktioner. Den röda färgtonen kan se ut på många olika sätt beroende på vilken grad av mättnad den har och den kan därför vara mer eller mindre effektiv som signalfärg. Denna studie har undersökt om graden av mättnad på färgen röd påverkar effektiviteten på en webbsida. För att besvara frågan sattes en webbsida upp i tre olika varianter som skiljdes åt i mättnad på färgen röd på utvalda element. Tre grupper utförde fem uppgifter på varsin av de olika varianterna och tidsåtgången för att utföra varje uppgift mättes. Resultatet visar på att effektiviteten kan påverkas om de röda elementen används just för att påkalla uppmärksamhet och förmedla information som är viktig för att klara av uppgifter på webbsidan. Slutsatsen är att vi inte med säkerhet kan säga ifall färgmättnaden på signalfärgen röd påverkar effektiviteten på en webbsida.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)