Traditioner och hogtider i den svenska skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Olivia Magnusson; Emy Andersson; [2010]

Nyckelord: Traditions; Multicultural;

Sammanfattning: Den här uppsatsen behandlar ämnet traditioner och högtider i skolan, men även hur två skolor arbetar kring traditioner och högtider. Hanteringen av religiösa traditioner i skolan är och har varit ett debatterat ämne då Sverige mer och mer blivit ett mångkulturellt samhälle. Dettainnebär att förändringar i skolan sker då den kulturella och religiösa bakgrunden hos eleverna blir mångfaldig. Vi studerar i denna uppsats hur de utvalda skolorna hanterar religionsundervisningen och firandet av högtider med bakgrund i en kristen tradition. Vi granskar också elevers kunskaper om olika religiösa högtider som har sina traditioner i judendomen, kristendomen och islam. Då dessa uppmärksammas mest i religionsundervisningen i årskurs 4-6. December månad är en högtidsmånad. De kristna högtiderna som firas är advent, Luciafirande och jul som är aktuellt. Bajram, som är en muslimsk högtid firas, men dock inte alltid i december eftersom det är en rörlig högtid. Den judiska högtiden Chanukka firas också. Framför allt är Luciafirandet en stor del på många skolor som elever deltar i. Vi vill se hur medvetna eleverna är av innebörden i dessa högtider.Nyckelord: Traditioner, högtider, mångkulturalitet, elevperspektiv, ämneskunskaper

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)