Läromedelanalys Jämförelse mellan två läroböcker

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I denna kunskapsöversikt är syftet att studera hur ett matematiskt område framhävs i två läroböcker. Läroböckerna är Origo och Matematik 5000 med fokus på matematikkursen 1c. Vi ska studera om författarna till dessa läroböcker får med förmågorna, alla kunskapskriterier för ett matematiskt område och någon eller några kriterier för problemlösning. Detta belyses i frågan: Vilka likheter, skillnader har läroböckerna som hjälper eleverna till att klara kunskapskriterierna och förmågorna för geometri? För att kunna bära upp synpunkterna av jämförelsen mellan läroböckerna måste forskning tas fram. Det gjordes en informationssökning för att hitta dessa källor och fokus låg att hitta källor baserade på forskning. Undersökningen gav att förmågorna kan definieras olika, vilket kan skapa problem för skolorna vid granskning av läroböcker. Granskningen läggs på lärarna, vilket de inte känner att de har tillräckligt med tid till. Undersökningen visade även att läroböckerna får med de flesta av kunskapskriterierna men lägger olika krut på dem. Det är svårt att ge ett svar på vilken som är den mest givande, men den ena boken testar eleverna mer på de andra förmågorna än begrepp och procedur. Undersökningen har gett oss som blivande lärare andra perspektiv av vad läroböckerna faktiskt belyser i matematikkursen 1c.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)