Uppsatsen som inte ville bli läst : En analys av humor och relationer i läsningen av Boken som inte ville bli läst

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker humorns konstruktion och betydelsen av maktrelationen mellan barn och vuxna genom en analys av Boken som inte ville bli läst av David Sundin.  Genom att utgå från Michel Foucaults teorier kring makt och motstånd och Leena Alanens tanke om generationsordningen som rådande diskurs ses Michel Bachtins karneval som ett tillfälle att påvisa diskursen och samtidigt göra motstånd mot denna.  Analysen påvisar bland annat att boken i sig egentligen inte är rolig, humorn konstrueras snarare i högläsningen och i mötet mellan läsare och medlyssnare. Genom att ta fasta på karnevalen kan vuxen och barn tillsammans gå in i det inofficiella och undkomma den rådande diskursen. Denna respit är dock temporär och erbjuder ingen varande diskursbrytning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)