Inkludering och lärarkompetenser i ett mångkulturellt klassrum

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt var att granska och analysera vetenskapliga källor för att belysa vad forskning säger om mångkulturell inkludering och interkulturell kompetens samt undervisning. Insamlingen av källor gjordes via sökningar med ämnesrelaterade begrepp i olika databaser. Källorna vi funnit relevanta för vår kunskapsöversikt och frågeställningar har värderats relevanta. Vi har tagit del och läst Fribergs (2012) rekommendationer för sökprocesser och granskning. Resultat av sökningsprocessen visade att forskningsområdet inte gav den mängd resultat som vi förväntade oss. Samhället är i ständig förändring och det innebär nya utmaningar för lärare och blivande lärare. Det finns vetenskapligt material som argumenterar för en mångkulturell inkludering. Forskning talar även om varför det är viktigt att lärare besitter en kompetens för interkulturell undervisning och inkludering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)