Upplevelser av bemötande i vården hos patienter med långvarig smärta

Detta är en Kandidat-uppsats från Sophiahemmet Högskola

Sammanfattning: Bakgrund   Långvarig smärta är ett folkhälsoproblem med en skadlig påverkan på människors hälsa, funktion och livskvalitet. Behandling av smärta innebär farmakologiska och icke-farmakologiska metoder. Dessa metoder används med fördel i kombination men detta görs inte i tillräckligt stor utsträckning. Den biopsykosociala synen på behandling flyttar fokus från den fysiska smärtlindringen till strategier som ökar individens funktionsförmåga och välbefinnande. Enligt Erikssons omvårdnadsteori är kunskap om lidande, det holistiska synsättet och den hela människan är av stor vikt för patientens upplevelse av gott bemötande i vården.   Syfte   Syftet var att belysa bemötandets betydelse för patienters smärtupplevelser vid långvarig smärta.  Metod  En icke-systematisk litteraturöversikt med 19 valda artiklar har utförts där en integrerad analysmetod använts. Artiklarnas kvalitet har bedömts med hjälp av Sophiahemmet högskolas matris.  Resultat  Resultatet i litteraturöversikten tydde på att patienter upplevde både positivt och negativt bemötande. Patienterna belyste vikten av ett empatiskt bemötande från hälso- och sjukvårdspersonalen, vikten av att bli sedda som hel människa, vikten av att få ta del av information och betydelsen av kompetent hälso- och sjukvårdspersonal. Resultatet kom även fram till vikten av att inte misstro patienternas smärtupplevelser. Ett negativt bemötande resulterade i känslor som frustration, ilska, besvikelse, rädsla och hopplöshet. Ett positivt bemötande korrelerade indirekt med ökad patientnöjdhet.   Slutsats  Resultatet i denna litteraturstudie tyder på att patienter har både negativa och positiva upplevelser av bemötandet i hälso-och sjukvården. Utifrån studiens resultat kan slutsats dras att det fanns en önskan om patientdelaktighet, mer kunnig personal. Patienterna önskade även att bli trodd i sin smärta och önskade en empatisk attityd från hälso- och sjukvårdspersonalen. Resultatet tyder även på att det fanns en korrelation mellan gott bemötande och ökad patientnöjdhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)