ATT FRÄMJA DELAKTIGHET I SKOLAN - En kvalitativ studie om arbetsterapeuters arbetssätt för barn med arm- och handdysmeli

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Bakgrund Syfte Metod Resultat Slutsats Arm- och/eller handdysmeli är ett bestående funktionsnedsättning och innebär avsaknad av en arm eller hand. Detta kan leda till olika svårigheter i vardagen och kan påverka ett barns självständighet och känsla av delaktighet. Brist på samhörighet och valfrihet kan leda till minskad hälsa och välbefinnande. Alla barn ska ha samma rättigheter oavsett förutsättningar, och utbildnings- och yrkesrelaterad information och vägledning ska göras tillgänglig för alla barn. I nuläget finns ingen tidigare forskning som påvisar arbetsterapeuters beskrivning av deras arbetssätt gällande delaktighet i skolan för barn med arm- och/eller handdysmeli. Detta pekar på behovet av att fylla kunskapsgapet samt skapar ett underlag för arbetsterapeuter att kunna inspireras av. Syftet med denna studie var att beskriva arbetsterapeuters sätt att arbeta för att främja delaktighet i skolan för barn mellan 6-12 år med arm- och/eller handdysmeli Studien har en kvalitativ studiedesign med en induktiv analysansats. Samtliga intervjuer var semistrukturerade. Informanterna bestod av fem arbetsterapeuter som någon gång arbetat med att främja delaktighet i skolan för barn med arm- och/eller handdysmeli. Intervjuerna analyserades enligt kvalitativ innehållsanalys. Resultatet av analysen genererade sex kategorier som beskriver arbetsterapeuters arbetssätt för att främja delaktighet i skolan för barn med arm- och/eller handdysmeli; Beskrivning av begreppet delaktighet, Hjälper barnet att bli självständig, Utbildar, Är lyhörd, Inspirerar och Insamlar information. Denna studie har visat hur arbetsterapeuter arbetar för att främja delaktighet i skolan för barn med arm- och/eller handdysmeli. Resultatet kommer vara till nytta för människor som någon gång kommer i kontakt med denna målgrupp eftersom den skapar medvetenhet kring arbetsterapeuters arbetssätt. Vidare forskning ser författarna som något positivt för att fastställa behovet av arbetsterapi i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)