"Det gäller ju att ha den känsligheten och att man också frågar" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av dokumentationsarbetet med de yngsta barnen på förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att bilda kunskap om förskollärares upplevelser av dokumentationsarbetet med de yngsta barnen på förskolan samt hur förskollärare upplever de yngsta barnens medgivande till dokumentation. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur upplever förskollärare dokumentationsarbetet med de yngsta barnen på förskolan? På vilka sätt upplever förskollärare att de yngsta barnen ger sitt medgivande till dokumentation? Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ metod och fem semistrukturerade intervjuer med förskollärare. Studien har en fenomenologisk utgångspunkt och empirin har bearbetats genom en analys av meningsinnehåll.  Resultatet visar att förskollärarna upplever att dokumentationsarbetet med de yngsta barnen på förskolan och deras rätt till medgivande är komplext. Förskollärarna upplever utmaningar med maktstrukturer, tid samt dilemmat med barns ålder i frågan om barns rätt till medgivande till dokumentation. Resultatet visar även vikten av barns delaktighet i dokumentationsarbetet samt hur barns delaktighet kan upplevas som ett medgivande. Det visar sig även att förskollärarna upplever att de får syn på barns kommunicerande samt att dokumentationen blir ett sätt för de yngsta barnen att uttrycka sig genom. Förskollärarnas förhållningssätt i form av närvaro och känslighet inför dokumentationen samt ständig reflektion upplevs som meningsfullt i dokumentationsarbete med de yngsta barnen på förskolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)