"Sanningar" om naturen i skönlitteratur : Ett normkritiskt perspektiv på hur naturen skildras i skönlitterära barnböcker

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie var att öka medvetenheten om vilka diskurser och diskursiva normer med relevans till naturvetenskapen som skönlitteratur kan förmedla till barn. Studien har grundat sig i ett normkritiskt perspektiv. Andra teoretiska utgångspunkter som varit relevanta för denna studie är socialkonstruktionism och diskursteori. Fyra barnböcker med relevans till naturen valdes utifrån att de ansågs kunna generera ett meningsfullt resultat. För att besvara studiens syfte och frågeställningar användes diskursanalys och intervjuer som metoder. Först gjordes en diskursanalys av samtliga fyra böcker för att se vilka diskurser och normer om naturen som kommit till uttryck. Sedan fick en elevgrupp bestående av åtta elever i förskoleklass lyssna till två av böckerna samt delta i efterföljande samtal. Utifrån dessa samtal urskildes de diskurser och normer som eleverna gett uttryck för. Resultatet visade totalt sex uttryckta diskurser som alla rymmer inbäddade normer. Det framgår dessutom att de diskurser och normer som eleverna gett uttryck för är relaterade till deras tidigare erfarenheter av naturen. Detta har sedan diskuterats i relation till naturvetenskapens ideal. Den diskussionen påvisade att det fanns skillnader mellan de diskurser och diskursiva normer som eleverna gett uttryck för i litteraturen och de naturvetenskapliga förklaringsmodeller som är ideal. En ökad medvetenhet om denna skillnad innebär att lärarens undervisning kan anpassas genom att visa på andra förklaringar som är i enighet med naturvetenskapens förklaringsmodeller.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)