Spiderman och Hello Kitty vill jag ha! - En studie om att integrera populärkultur i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Anna Hedlund; [2015]

Nyckelord: Förskola; samspel; samtal; leksaker; barnkultur; p;

Sammanfattning: AbstractI detta examensarbete undersöker vi vilken inverkan populärkulturella karaktärer kan ha iförskolans verksamhet. Studien synliggör vikten av att se till barnens intressen ocherfarenheter. Det för att kunna tillgodose dessa intressen i lärandesyfte snarare än att begränsadem i förskolan. Utgångspunkten för studien är följande frågeställningar: Hur kan barnstidigare erfarenheter och intressen kring populärkulturella karaktärer inverka på deras samtaloch samspel? På vilket sätt skapas begränsningar och möjligheter för barnen av depopulärkulturella karaktärernas färdiga koncept? Vilken betydelse har pedagogensförhållningsätt för hur populärkulturella karaktärer kan används i verksamheten samt hur kankunskaperna kring dessa användas som stöd för barns lärande?Observationerna är genomförda med hjälp av strukturerade samtal i fyra planerade aktiviteter,där syftet var att synliggöra barnens relationer till och förståelser av de populärkulturellakaraktärer och lärandemöjligheter utifrån dessa. Materialet är insamlat med hjälp avvideokamera, ljudinspelningar och minnesanteckningar.Studien vilar på en sociokulturell teori om hur barns lärande står i relation till samspel ochsamtal och har fokus på hur barnen tillsammans kan gå vidare i sitt lärande. Resultatet avstudien visar att barnen motiveras till att delta i samspelet och samtalen när deras intressen tastillvara och uppmärksammas. I samtalen tar barnen stöd av sina erfarenheter kring depopulärkulturella karaktärerna för att bygga nya kunskaper tillsammans med andra.Ett av studiens resultat är hur barns motivation ökar när deras intressen initieras som ingångtill de olika aktiviteterna. Studien synliggör att populärkulturen inverkar på barnskommunikativa engagemang men även att pedagogen har en betydelsefull roll för att främjalärande. Genom att möta barnens erfarenhetsvärld och se deras intresse som en tillgång skapasförutsättningar till lärande av flera slag. Denna studie synliggör några av dessa aspekterdäribland: problemlösning, språkutveckling, värderingsförmåga och samarbetsförmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)