Sambandet mellan språk och andraspråkselevers : Kunskapsutveckling i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Författare: Sara Askelund; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra till förståelse för andraspråkselevers kunskapsutveckling i ämnet matematik. Vidare belyser studien lärarens förutsättningar för att kunna utforma sin undervisning på bästa sätt utifrån de didaktiska frågorna. För att kunna besvara studiens frågeställningar har en kvalitativ metod använts, med avseendet att samla in empirin. Empirin har samlats in genom intervjuer där 6 stycken lågstadielärare i grundskolan deltagit. Studien utgår vidare från det socialteoretiska perspektivet, vilket betyder att studien fokuserar på de kommunikativa faktorer som gynnar matematikundervisningen i ett flerspråkigt klassrum. Studiens resultat visar här är läraren försöker anpassa undervisningen med hjälp av bildstöd, extra genomgångar med fokus på ord och begrepp. Studien visar även hur lärares berättelser skapar en bild av hur den bristande modersmålsundervisningen och de ekonomiska begränsningarna gör att skolan inte kan erbjuda mer omfattande stöd till eleverna. Lärarna belyser vikten av kommunikation och det sociala samspelet mellan lärare och elev samt vikten av att jobba med laborativa material för att konkretisera undervisningen för eleverna för att underlätta deras uppfattningar av undervisningen. Nyckelord: Andraspråkselever, didaktiska frågor, matematik, modersmål

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)