”Dom bara ger kärlek” – en studie om att arbeta med djur i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Karin Stenqvist; Stina Kjellin; [2014]

Nyckelord: Djur; barn; förskola;

Sammanfattning: SyfteVårt syfte med studien var att undersöka varför förskolor och andra verksamheter arbetar med djur tillsammans medbarn, mot bakgrund av den kunskap som finns om relationen mellan människa och djur och dess möjliga positivainverkan.Våra frågeställningar var:1. Vad säger tidigare forskning och litteratur om relationen mellan människa och djur som kan vara av relevans för attinföra sådana moment i förskolemiljö?2. Vilka anledningar och motiv anger de verksamheter som arbetar med djur i förskoleverksamhet?MetodVår metod var en litteraturstudie för att belysa vad tidigare forskning kring ämnet kommit fram till. Vi valde attdessutom genomföra intervjuer med förskolor som arbetar med djur för att få reda på varför de har valt arbetssättet.Förskolorna har antingen en egen liten bondgård eller samarbetar med liknande. Vi intervjuade även en person somarbetar som en resurs eller komplement till förskolor och skolor genom att åka dit med sin hund.ResultatVårt resultat pekar på att ett arbetssätt som inkluderar djur kan ha flera fördelar. Dels kan pedagogerna arbeta med istort sett alla läroplansmål på ett autentiskt och meningsfullt sätt och dels finns mycket forskning som pekar påhälsoeffekter i samvaro med djur. Det är både psykiska och fysiska hälsoaspekter som framförallt tidigare forskninglyfter. Förskolorna pekar framförallt på hur samvaron med djur kan hjälpa barnen att utveckla hänsynstagande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)