Kompositörers tal om skapande av barnmusik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Denna studie täcker outforskade mark kring att komponera barnmusik och hur den kan användas i förskolansverksamhet. Syftet med studien är att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera barnmusikkompositörers tal om barnmusik och hur denna skulle kunna användas på förskolor. Vi använder Nielsens (1998) musikdidaktiska teori som en teoretisk grund. Elva kompositörer har intervjuats om skapandet av sin barnmusik, där bland annat deras syn på barnmusik lyfts fram. Resultatet av studien är att barnmusik är en mångfacetterad genre med många tankar och syften. De vetenskapliga, konstnärliga och hantverksaspekterna blir synliga i respondenternas uttalanden. Likaså de olika dimensionerna som musikundervisning kan grundas på.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)