Samhällets inverkan på Östersjön: jordbrukets och transporters påverkan

Detta är en C-uppsats från Luleå tekniska universitet/Tillämpad kemi och geovetenskap/Tillämpad geologi

Författare: Johan Bohm; [2006]

Nyckelord: -;

Sammanfattning: Resultatet av arbetet visar att jordbruket släpper ut växtnäringsämnen som kväve och fosfor som bidrar till övergödningen i Östersjön, användningen av bekämpningsmedel inom jordbruket bidrar till böla att faunan kan försvinna eller dö i Östersjöområdet. Transporter har stora utsläpp av dioxiner och kväveoxider. Dioxinerna anrikas i Östersjönsmiljö vilket påverkar de djur som är högst upp i näringskedjan negativt och kväveoxiderna bidrar till övergödningen i Östersjön. Polen står för den största jordbrukspåverkningen på Östersjön, detta då de har de största utsläppen av både kväve och fosfor. Polen använder även mest bekämpningsmedel inom jordbruket vilket direkt leder till höga utsläpp. Tyskland jämte Ryssland är de länder som har de största transport påverkningarna på Östersjön. Tyskland har den högsta totala nationella transport sträckan år 2003 av alla länder runt Östersjön (med reservation att Rysslands statistik inte finns tillgänglig) medan Ryssland har de högsta utsläppen av kväveoxider från transportfordon år 2003. EU har anstiftat ett antal förbättrings åtgärder som ska minska utsläppen från jordbruket och transporterna (med reservation att dessa inte omfattar Ryssland). Förbättringsåtgärderna för jordbruket innebär att man ska rikta sina resurser till områden som är i störst behov av att minska sina utsläpp av kväve och fosfor. Dessutom ska farliga bekämpningsmedel som används inom jordbruket ska bytas ut mot mindre farliga. Förbättringsåtgärderna inom transporter omfattar två program Marko polo och Euro 5 dessa ska se till att människorna ska börja använda alternativa transportsätt som inte släpper ut lika mycket föroreningar. Samt se till att tillverkarna av transportfordon utvecklar nya metoder som gör att, deras förbränningsmotorer minskar utsläppen med 20 till 25 procent. Det finns inga långtgående internationella förbättringsåtgärder inom sjötransporterna då det är många länder som ska komma överrens, i många frågor.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)