"Inget Jag utan ett Du" : En studie om sånglärares och sångelevers uppfattning om relationer i sånglektionssammanhang.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Sammanfattning: Att sociala relationer påverkar undervisningen har forskning visat. För att arbeta som lärare bör du inte enbart ha kompetens i det ämnet du undervisar utan även relationskompetens. Jonas Aspelin har delat upp denna relationskompetens i tre delar: differentieringskompetens, socioemotionell kompetens och kommunikativ kompetens. Tre delar som kan ses som verktyg till att skapa en bra, fungerande undervisning. Problemet jag undersöker i studien är hur sångpedagoger och sångelever upplever hur en relation till en elev respektive lärare kan hindra eller förbättra undervisningen. Undersökningen utgår från forskningsfrågan: Hur ser sångpedagoger och sångelever på relationens roll och påverkan på undervisningen? Studien genomfördes med en enkätundersökning med sångpedagoger och sångelever samt två fördjupande intervjuer av en sångpedagog och en sångelev. Mina resultat visar att sångpedagoger värderar relationskompetens och tror att den har en påverkan på, i vissa fall till och med är en förutsättning för, undervisningen. Trygghet är ett återkommande begrepp. Sångeleven i studien värderade däremot primärt sångutvecklingen. Den slutsats jag drar är att behovet av relationskompetens är mycket viktigt då förväntningar på sångundervisningen varierar från elev till elev. En fungerande kommunikation är en förutsättning, likaså inkännande egenskaper hos sångläraren. Samtidigt är det viktigt att hålla en professionell distans. Sammanfattningsvis, sångpedagoger anser att relationskompetens kan förbättra och underlätta undervisningen. Om en sånglärare saknar relationskompetens kan undervisningen möjligen hindras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)