Alternativa övningsmetoder för musiker: En studie i övning utan huvudinstrument för enskilda musiker och små ensembler - del 2

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Alternativa övningsmetoder för musiker – del 2 utforskar hur mentalisering och mimning fungerar i musikalisk övning, enskilt och som duo, i arbetet mot en konsertfärdig produkt. Här redogörs även för hur medvetandezonerna zon 1 och zon 2, som upptäcktes i Alternativa övningsmetoder för musiker – del 1, kan fungera i musikalisk övning genom mentalisering. Utöver dessa två frågor undersöks också hur mentalisering kan brukas i musikundervisning. Jag som skriver denna rapport heter Veronika Zadera och jag är sångerska. Studien har jag genomfört tillsammans med violinisten Hannah Lindmossen. I studien används en undersökningsmetod som jag och Lindmossen har utvecklat med inspiration från analytisk autoetnografi, aktionsforskning, semistrukturerad observation och fenomenologi. Förutom att Lindmossen och jag är forskare i studien är vi även deltagare i den, vilket ger oss en särskild inblick och förståelse för datan vi samlat in. Det musikstycke som används i studien är I know where I’m goin’, arrangerad av Rebecca Clarke. Jag genomför också intervjuer med två musiklärare och en elev för att utforska hur metoderna vi undersöker kan användas i musikundervisning. Inom idrott är mentalisering en etablerad träningsmetod och det finns gott om forskning som stödjer dess effektivitet (Hathaway, 2013; Singer et al., 1993; Vergeer & Roberts, 2006). Även inom musik finns ett fåtal studier som stödjer detsamma (Freymuth, 1999; Ross, 1985). Målet med denna studie har varit att utöka forskningen inom detta område. Jag har kommit fram till att metoderna kan vara mycket effektiva för individuell övning samt för instudering i duo. Även inom undervisning visar våra resultat på lovande möjligheter. Vi tror att mentalisering i framtiden kommer att vara en väletablerad övningsmetod inom musik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)