Tjänstefiering och dess möjliga värdeskapande inom Electronic Manufacturing Service marknaden : En kvalitativ fallstudie av Inission AB

Detta är en Master-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Under det senaste århundradet har den globala uppvärmningen ökat och samhället står inför en stor utmaning, ett skifte bör ske för att skapa en hållbar framtid. Företag måste idag utveckla metoder för att på ett innovativt sätt fortsätta växa ekonomiskt, men samtidigt väga in de miljömässiga och sociala aspekterna i sin verksamhet. Tjänstefiering är ett sätt för företag att utöka sitt erbjudande och skapa värde för sina kunder. Genom att addera tjänster till existerande produkter skapas en möjlighet att stärka sin position på marknaden. Den här studien syftar till att förstå på vilket sätt en hållbarhetsanalys, som tilläggstjänst, kan skapa värde för kunderna till ett Electronic Manufacturing Service (EMS)-företag. Studien bidrar med teoretiska insikter kring Life Cycle Sustainability Analysis (LCSA) och dessa praktiska tillämpning. Studien bidrar även med insikter kring värdeskapande samt korrelationen mellan tjänstefiering och hållbarhet.  För att identifiera vilket värde en hållbarhetsanalys kan skapa har tio semistrukturerade intervjuer genomförts. Resultatet visar på fyra olika faktorer som påverkar värderingen av en hållbarhetstjänst. Dessa är: krav från försörjningskedjan; kostnaden av tjänsten (komplex avvägning mellan fördelar och uppoffringar); regleringar, lagar och mål samt ansvarsfördelningen mellan kund och leverantör. Dessutom indikerar resultatet att tjänstefiering kan stärka företagets position på marknaden. En rekommendation till framtida forskning är att fortsatt undersöka korrelationen mellan tjänstefiering och lönsamhet samt mellan tjänstefiering och hållbarhet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)