En kvalitativ studie om specialpedagogens yrkesroll i förhållande till läs- och skrivsvårigheter och dyslexi i de tidiga skolåren.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Studiens syfte är att utifrån specialpedagogens perspektiv, beskriva, analysera och förstå specialpedagogens roll i relation till elever med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi med avseende på hinder och möjligheter, i de tidiga skolåren. För att besvara studien syfte valdes metoden intervju och sju specialpedagoger från fyra kommuner intervjuades. Intervjuerna genomfördes enskilt och transkriberades i direkt anslutning till den utförda intervjun. Efter transkriberingen analyserades resultatet och sammanställdes i löpande text. Resultatet visar att specialpedagogernas egna erfarenheter och kunskaper i ämnet skapar en trygghet i arbetet vilket leder till möjligheter. Alla specialpedagoger har efter avslutad specialpedagogutbildning förkovrat sig i ämnet i olika omfattning för att öka kunskaperna. Med endast specialpedagogutbildningen kunde arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter utgöra ett hinder. Arbetet med läs- och skrivsvårigheter bedrivs på organisation- grupp och individnivå. På organisationsnivå visar resultatet att ett positivt samarbete med en delaktig rektor utgör en möjlighet, likväl som det blir ett hinder då rektorn inte är en del av arbetet. På gruppnivå betonar specialpedagogerna vikten av det kollegiala lärandet som bidrar till möjligheter men också en utmaning i att arbeta med pedagoger med annan syn på arbetssätt och/eller annat specialpedagogiskt synsätt. På Individnivå betonar specialpedagogerna vikten av möjligheter vid tidiga insatser och svårigheten att få till lästräning då eleverna börjar i år 4 och har många olika ämnen vilket bidrar till att det är svårt att få ihop till lästräning, schematiskt. Forskningsbaserade kunskaper i ämnet beskriver specialpedagogerna som viktiga och specialpedagogerna håller sig ständigt uppdaterade med ny forskning. Tillgången till forskning är stor vilket bidrar till möjligheter men som också kan ses som ett hinder. Möjligheten ges genom stor tillgång till forskningen och hinder kan ses i osäkerhet på vad av forskningen som är relevant att ta del av. Forskningen sprids vidare i verksamheten på organisations, grupp och individnivå genom handledning, kollegialt lärande och studiecirklar vilket ger specialpedagogerna en tro att den senaste forskningen genom pedagogerna når eleverna. Specialpedagogerna använder sig av webbplatserna Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten för att uppdatera sina kunskaper i ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)