Etablering i Tyskland : Framgång på vägen från Sverige till Tyskland

Detta är en Magister-uppsats från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Författare: Christian Thunström Karlsson; Kristoffer Forsman; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva hur en etablering i Tyskland kan gå till och undersöka vilka problem som kan uppstå. Vidare är syftet att ta fram en lathund som ska hjälpa företag med planeringen av sin etableringsprocess.   Metod: Uppsatsen har använt en fallstudie över etableringsprocessen mellan Tyskland och Sverige. Primärdata har samlats in genom kvalitativa intervjuer med respondenter kunniga om etableringsprocessen. Den teoretiska referensramen består av internationaliseringsprocessen, etableringshinder och kulturella skillnader. Ramen har använts för att kunna analysera uppsatsens empiri och dra slutsatser.   Slutsats: Uppsatsens slutsats är att Tyskland erbjuder en marknad med stor potential och det kan konstateras två sätt som är vanliga vid etablering i Tyskland. Det är antingen genom förvärv eller gradvis uppbyggnad av ett dotterbolag. För att lyckas med sin etablering bör företag tänka på att genomföra marknadsanalyser, utvärdera sin affärsidé ur tyska ögon samt att antigen rekrytera tillräcklig kompetens eller anlita konsulter. Det här för att undvika problem i form av byråkratiska myndigheter, skatteproblematik, bolagsregistrering och den heterogena marknaden som råder i Tyskland.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)