Utveckling av ett höj- och sänkbart elevbord

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

Sammanfattning: I kursen Examensarbete i Integrerad produktutveckling på Högskolan i Skövde har under våren 2017 ett produktutvecklingsprojekt för Kinnarps utförts av designingenjörsstudenterna Eva Henriksson och Sofie Johansson. Kinnarps är ett företag som tillverkar möbler för offentliga miljöer och vill nu i samband med deras nya satsning, att utveckla utformningen av hur lärmiljöer ser ut, ta fram ett höj- och sänkbart elevbord anpassat för årskurs 4-9. Under projektet användes och utvärderades också QFD – Quality Function Deployment som ett verktyg för att identifiera och uppfylla rätt kundbehov. Förstudien och användandet av QFD innebar bland annat att genomföra intervjuer och observationer av användare och målgruppen, identifiera trender i lärmiljöer, utföra konkurrentanalyser, utvärdera och vikta kundbehov samt att översätta behoven till kvalitéer som gick att uppfylla.Förstudien visade på att bordets viktigaste kvaliteter att uppfylla var att det skulle vara flexibelt, mobilt, tyst och enkelt att justera.Konceptutvecklingen inleddes med att identifiera och utvärdera olika höj- och sänkmekanismer. Därefter påbörjades konceptgenerering som utfördes med hjälp av olika kreativitetsmetoder. Koncepten utvärderades och sållades kontinuerligt under processen efter hur väl de uppfyllde kundbehoven samt genom användartester och återkoppling med målgruppen. Inför konceptvalet återstod till sist två koncept. Beslutet av det slutliga konceptet grundades i hur väl det uppfyllde de identifierade kundbehoven.Resultatet blev ett bord som uppfyller de ställda kraven och passar väl in i de lärmiljöer som finns idag men är också anpassat för hur lärmiljöer troligtvis kommer se ut i framtiden. Bordet har den funktionalitet som efterfrågades av användarna samtidigt som det har en utformning som är unik och tilltalande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)