Projekt med kvalitet: en studie om hur användandet av en strukturerad projektmodell präglar arbetet i en offentlig organisation

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att studera Helsingborgs stads arbete med projektmodellen. Metoden som användes var grundad teori och studien baseras på fem öppna intervjuer varav fyra projektledare och en styrgrupp och referensgruppsmedlem. Genom vår interaktiva forskningsprocess har uppsatsens områdesfokus successivt växt fram. Under de kontinuerliga analyserna har vi funnit relevanta kopplingar till Peter M. Senges fem discipliner, en teori vilken vi använt tillsammans med tidigare forskning för att öka vår förståelse för fenomenet vi studerat. Resultatet visar att projektmodellen skapar struktur, vilken i sin tur skapar förutsättningar för tillvaratagande av organisationens (individernas/projektens) kompetens och på så sätt råder det ett kontinuerligt lärande som kan relateras till hur arbetet med projektmodellen genomförs. Resultatet indikerar därutöver på att Helsingborgs stad kan utmärka sig som en lärande organisation, men resultatet pekar också på utvecklingsfaktorer som kan öka förutsättningarna för lärande inom organisationen ytterligare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)