Särskilt stöd i grundskolan : En komparativ fallstudie i en kommun

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Sofia Nilsson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ta reda på hur stödåtgärderna ser ut för elever som är i behov av särskilt stöd i engelska, fysik och hem- och konsumentkunskap och om de skiljer sig åt mellan ämnena. Undersökningen har genomförts i form av en kvalitativ fallstudie där datainsamlingsmetoden har varit fokusgruppsintervjuer. Dessa har utförts på samtliga kommunala skolor i år 7-9 i en ”pendlingskommun”. På varje skola intervjuades en engelsk-, en fysik- och en hem- och konsumentkunskapslärare. Resultatet visar att många av stödinsatserna som organiseras på skolnivå kan kategoriseras ur ett kategoriskt perspektiv. Insatser som görs av informanterna i klassrummet är olika typer av individualiseringar, där övervägande del är nivå-, metod-, miljö- och materialindividualiseringar. Det visade sig att vilken stödinsats som ges är mer beroende av vilken skola en elev går på och vilken lärare denne har än vilket ämne det är frågan om.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)