Att välja grupp efter intresse : En kvantitativ studie om intresseindelad undervisning i idrott och hälsa.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Madeleine Svanberg; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den undersökta skolan i denna uppsats använde sig av en undervisningsform i idrott och hälsa där eleverna fick välja ett intresseområde som undervisningen utgick ifrån. De områden eleverna kunde välja mellan var musik, boll, fys och friluftsliv. Syftet med denna undersökning var att ta reda på hur elever på gymnasiet upplever denna form av undervisningi idrott och hälsa där de själva har valt ett intresseområde. - Vad anser eleverna om intresseindelad undervisning och skiljer sig detta mellan pojkar och flickor? - Vad ser eleverna för fördelar och nackdelar med intresseindelad undervisning? - Finns det något samband mellan vilken intressegrupp och vilket gymnasieprogram eleverna valt? I undersökningen har en kvantitativ metod använts i form av enkätundersökningar. Denna metod valdes för att få en generell bild av vad eleverna anser om undervisningsformen. Frågorna i enkäten handlade om vad eleverna anser om det arbetssätt som skolan har samt om eleverna hellre skulle vilja ha undervisning med sin klass. 114 stycken elever i årskurs 2 på gymnasiet från fem olika gymnasieprogram på skolan har besvarat enkäten. 104 stycken av eleverna i undersökningen, 91,2%, var nöjda med sitt intresseval och den vanligaste anledningen som eleverna angav till detta var att det är en rolig inriktning. Andelen pojkar som var nöjda var högre än andelen flickor. Pojkarna var överrepresenterade i bollgruppen medan flickorna var överrepresenterade i musikgruppen. 73,7% av eleverna vill ha kvar intresseindelad undervisning medan 26,3% skulle vilja ha undervisning med klassen. Man kunde se ett samband mellan vilken intresseinriktning och vilket gymnasieprogram eleven valt men som inte var statistiskt säkerställt. Den vanligaste fördelen som eleverna angav med undervisningsformen var att det är roligt. Många elever ansåg inte att det fanns någon nackdel med undervisningsformen men den vanligaste nackdelen som angetts var att det kan bli enformigt. Större delen av eleverna som medverkat i undersökningen upplevde undervisningen i idrott och hälsa som rolig och de var nöjda med sitt intresseval. Eleverna såg både fördelar och nackdelar med undervisningsformen men där de positiva delarna övervägde de negativa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)