Materialförsörjning för ett fossilfritt Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

Sammanfattning: Denna studie undersökte vilka råmaterial som kan anses vara innovationskritiska för en omställningtill ett fossilfritt samhälle, utifrån framtidsscenarier för Sveriges elproduktion och personbilstrans-port. Utifrån prognoser för Sveriges elproduktion kring 2050 från Energimyndigheten, KVA ochIVA, samt extrapolering av historiska data för personbilar enligt SCB, beräknades två scenarier förden metallåtgång utvecklingen av sol- och vindkraftverk, samt elbilar, skulle kräva. Dessa scenariertäckte ett minimum- och ett maximum-fall. För att bedöma vilka metaller som kunde anses varainnovationskritiska för omställningen till ett fossilfritt Sverige, gjordes en kriticitetsanalys på demetaller som används som råmaterial för de undersökta teknikerna. Analysen gjordes utifrån krite-rierna relativ tillgång utifrån de två scenarierna, ekonomisk betydelse, återvinning, svensk tillgångsamt global fördelning.Resultatet av studien visade att de tre sällsynta jordartsmetallerna praseodym, dysprosium ochneodym var de mest kritiska. Dessa metaller förekom i vindkraftverk med permanentmagnet samt ivissa elbilar. Med anledning av detta kunde inte en satsning på vindkraftverk med permanentmag-net rekommenderas, utvecklingen av eldriven personbilstransport bör också fokusera på de typer avelbilar som inte innehåller de kritiska metallerna. Det konstaterades även att många av de kritiskametallerna främst utvinns i länder långt från Sverige. Dessa metaller har ofta låg återvinnings-grad vilket försvårar möjligheterna till cirkuläritet. Att hitta data över svensk metallåtervinningoch storleken på svenska förekomster var vid tiden för studien problematiskt, varför en tydligare kartläggning efterlyses.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)