Anpassning av informella incitament under en kris och dess påverkan på motivation : En fallstudie på Techtronic Industries

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Titel: Anpassning av informella incitament under en kris och dess påverkan på motivation - En fallstudie på Techtronic Industries Författare: Emil Thiman, Louise Åsén, Casper Forsman Program: Ekonomprogrammet, inriktning redovisning och ekonomistyrning Examinator: Petter Boye Handledare: Hans Lundberg Institution: Ekonomihögskolan Linnéuniversitetet i Kalmar Bakgrund och problem: En fråga som kan vara svår att besvara är vad som egentligen motiverar människor. Chefer kan använda formella och informella incitament för att forma ett beteende de önskar att se hos de anställda. När en kris inträffar medför det ofta stor oro och osäkerhet vilket kan få en stor påverkan på motivationen. Corona-pandemin har medfört snabb omställning till ett mer digitalt arbete vilket ställer nya krav på chefernas uppgift att upprätthålla motivationen som blir påverkad under en kris. Syfte: Syftet är att analysera och identifiera hur en verksamhet har anpassat de informella incitamenten för att upprätthålla motivationen under pandemin. Metod: Vi har genomfört en fallstudie på Techtronic Industries med en deduktiv forskningsansats. Det empiriska materialet är insamlat genom semi-strukturerade intervjuer med ändamålsenligt och snöbollsurval. Därefter har ett hermeneutiskt tolkningsperspektiv tillämpats på det insamlade materialet. Slutsats: Det studerade företaget har varit väl rustat för att hantera corona tack vare organisationsstrukturen och redan väl etablerade kommunikationskanaler. En större anpassning av de informella incitamenten har inte varit nödvändig eftersom en tydlig negativ påverkan på motivationen inte kunnat identifieras. På grund av pandemins villkor har företaget inte haft möjlighet att erbjuda substitut för de sociala kontakter som gått förlorade. Nyckelord: Motivation, informella incitament, krishantering, försäljningsbolag, chefer och säljare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)