Genus och sexualitet i läromedel : En jämförande analys av två gymnasieläromedel för svenska som andraspråk 2 och 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Skolans styrdokument är tydliga gällande inkluderande av samtliga elever oavsett sexualitet, kön eller eventuell könsöverskridande identitet. Med utgångspunkt i detta och de båda begreppen genus och könsroller var studiens syfte att undersöka hur genus, sexualitet och identitet framställs i två undersökta läromedel för svenska som andraspråk på gymnasiet (Kontext – Svenska som andraspråk 2–3 samt Svenska som andraspråk 2 & 3). Den jämförande analysen gjordes med en innehållsanalytisk metod, såväl kvalitativ som kvantitativ, på de kapitel som berörde skönlitteratur och språk. Antalet manliga och kvinnliga namn räknades och kontexten analyserades för att ge en bild av huruvida normer kring könsroller reproduceras i dessa läromedel. Resultatet visade på en kraftig överrepresentation av män i läromedlen, både gällande verkliga och fiktiva personer. Ett mindre antal kvinnor tilldelades dock större utrymme än männen, vilket kan tolkas som ett försök att kompensera bristen på kvinnor, men som också kan ses som än mer särskiljande. Endast en homosexuell kvinna nämndes, i övrigt presenterades endast heteronormen och inga andra sexualiteter, vilket resulterade i reproduktion av såväl hetero- som cis-normen. Läromedelstexterna som analyserades utmanade heller inte traditionella könsroller och dess normer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)