Hur kan litteratursamtal främja elevers förståelse av skönlitteratur?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att sammanställa och kritiskt granska befintlig forskning om hur litteratursamtal kan användas som ett didaktiskt redskap i svenskämnet för att utveckla elevers förståelse av skönlitterära verk och stimulera elevers lust till läsning. För att kunna utforska detta har tre frågeställningar utformats. För det första, på vilket sätt kan elever utveckla sin förståelse av skönlitteratur i litteratursamtalet? För det andra, hur kan litteratursamtalet väcka elevers lust till att läsa? För det tredje, på vilket sätt kan läsförståelsestrategier i litteratursamtalet utveckla elevers förståelse av den skönlitterära texten? Med frågeställningarna som utgångspunkt har vi genomfört en sökprocess i de två databaserna Libsearch och ERIC. Vi har gjort detta för att kunna få en översikt av kunskapsläget när det kommer till hur litteratursamtalet påverkar elevers förståelse av skönlitteratur i en skolkontext. Genom sökprocessen fann vi sju relevanta artiklar. Dessutom inkluderade vi en kunskapsöversikt av Skolverket (2016) som vi bedömde var relevant och som vi kände till sedan tidigare. Därefter redovisas resultatet som disponerats utifrån våra valda frågeställningar. Detta har resulterat i följande teman förståelse, läslust och metakognition. Av resultatet framkommer det att de sociala interaktionerna under litteratursamtalet gynnar elevers förståelse av skönlitteraturen, stimulerar deras läslust och utvecklar elevers metakognition när olika läsförståelsestrategier i litteratursamtalet tillämpas. Avslutningsvis, bedrivs en diskussion om hur lärare i svenskämnet kan använda litteratursamtalet och den sociala interaktionen under samtalet som verktyg för att fördjupa elevers förståelse av skönlitteraturen. Vi diskuterar även eventuella brister i vårt tillvägagångssätt i kunskapsöversikten, exempelvis att det går att ställa sig kritiskt till hur vi har valt att identifiera de olika temana. Vidare ges det även förslag på en egen undersökning i det framtida examensarbetet inom det valda området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)