Entreprenörskap i gymnasieskolan - En studie av hur två program på gymnasieskolan arbetar med entreprenörskap. Typ av arbete: Examensarbete (15hp)

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SyfteSyftet är att studera entreprenörskap teoretiskt, för att få en större förståelse för ämnet, ochempiriskt, för att se om det föreligger någon skillnad med hur man arbetar med entreprenör-skap på Handels- och administrationsprogrammet jämfört med Samhällsprogrammetsekonomiska inriktning. Samt att studera om någon förändring i arbetet kommer att ske införgymnasiereformen 011.MetodEn kvalitativ metod i form av halvstrukturerade intervjuer användes och totalt utfördes sexintervjuer på två olika skolor. De intervjuade var två rektorer, två lärare på Handels- ochadministrationsprogrammet och två lärare på Samhällsprogrammets ekonomiska inriktning.Intervjuerna skedde i samtalsform där intervjuaren hade en intervjuguide till sin hjälp.ResultatSlutsatsen som kan dras av de studerade programmen är att det inte föreligger någon störreskillnad mellan hur man arbetar med entreprenörskap på Handels- och administrations-programmet jämfört med Samhällsprogrammets ekonomiska inriktning. Samtliga tillfrågadeprogram arbetar med Ung Företagsamhet. En skillnad finns dock mellan programmen och detär att samtliga elever har Ung Företagsamhet på Handels- och administrationsprogrammetmedan det på Samhällsprogrammets ekonomiska inriktning har eleven själv valt att ha det.Ytterligare en slutsats som kan dras är att tre utav fyra program arbetar med ämnesöver-gripande projekt där det finns inslag av entreprenörskap och det fjärde programmet har sagtatt de kommer att göra det till hösten. Två av programmen gör detta uttryckligen för att tränaeleverna i att arbeta med entreprenörskap.Vad det gäller slutsatser om det kommer att ske någon förändring i arbetet med entreprenör-skap inför gymnasiereformen 011, kan endast preliminära slutsatser dras då ingen av deundersökta programmen var klara med detta arbete. Samtliga program skall dock enligtintervjuerna ha någon form av elevföretagsverksamhet. Det kommer således framöver inteheller att föreligga någon större skillnad i detta avseende mellan programmen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)