Medarbetarnas attityder inför en förändring i ett affärssystem

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Sammanfattning: Denna uppsats handlar om hur ledaren kan motverka negativa attityder hos medarbetarna under ett planerat förbättrings- och förändrings arbete i ett affärssystem. De flesta företag har någon form av förbättrings- eller förändringsarbete eftersom det kontinuerligt sker förändringar i företagen. Litteraturen visar att det ofta är förekommande att det i samband med en planerad förändring uppstår någon form av motstånd hos medarbetarna. Cirka 80 procent av medarbetarna upplever förändringar som hot och bara cirka 20 procent av medarbetarna ser förändringen som en möjlighet. Negativa upplevelser kring förändringar får ofta större genomslagskraft än de positiva. Det förekommer olika typer av motstånd och det initiala motståndet uppkommer redan när ledaren har introducerat tankarna kring den kommande förändringen. Det är därför viktigt för ledaren i förändringsprocessen att motverka medarbetarnas negativa attityder så att förändringen kan implementeras på ett effektivt och positivt sätt. Detta leder till följande frågeställning: Vad kan en ledare göra för att motverka negativa attityder hos medarbetarna inför en förändring i ett affärssystem? Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning på ett företag i Ängelholm där både ledare och medarbetare intervjuades med hjälp av en intervjuguide som skapades efter den teoretiska referensramen. Denna kvalitativa udersökning gör det möjligt att fördjupa sig i svaren som respondenterna ger. Den teoretiska referensramen är uppbyggd med hjälp av vetenskapliga artiklar och böcker. Empirin som uppkom från intervjuerna analyserades mot den teoretiska referensramen och därifrån skapades vår slutsats. Resultatet är att de faktorer som nämns i den teoretiska referensramen, ledarskapet, vision och mål, kommunikation och information, motivation, delaktighet och engagemang spelar en stor roll samt att planeringen var en avgörande faktor. Utifrån dessa faktorer har en modell skapats för ledaren. När ledaren önskar motverka negativa attityder hos medarbetarna inför en planerad förändring så kan denna modell användas som en vägledning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)