Tweeners i mediesamhället : En studie om hur Internet och TV konsumtionen formar barns identitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för samhällsvetenskap

Sammanfattning: Medier som TV och Internet finns tillgängligt på flera områden omkring oss, vilket gör att det blir svårt att undgå dem. Eftersom TV-tittande har blivit en del av vårt vardagsliv kan den bestämma en hel del över hur vårt liv ser ut och man kanske kan säga att ”vi är vad vi tittar på”. Syftet med vårt arbete är att studera barnens förhållande till TV och Internet, som i sin tur förhoppningsvis ska ge oss en inblick i hur de ser på sig själva, dels som barn, men också som blivande tonåringar. Av den anledningen har de tilldelats begreppet Tweeners. Problemformuleringen som vi här kommer att utgå ifrån är: Varför spelar TV och Internet en så stor del i de unga människornas liv? Hur hjälper medierna till att forma deras identitet? Metoden som vi har använt oss av var den kvalitativa, eftersom vårt syfte var att få förståelse för barnens förhållande till TV och Internet. Den åldersgrupp vi använt oss av är barn mellan 9-12 år och har medgivits full anonymitet. Skälet till att vi valde just TV och Internet är för att de är en så stor del av deras vardag och kan även ses som ett hjälpmedel till skapandet av identiteter. Diskussionerna under intervjun visade att barn använder sig väldigt mycket av olika medier i vardagen, varav TV och Internet är de populäraste och flitigast använda. Det som kanske är mest populärt på TV bland barnen är inte nödvändigtvis de program som är riktade till dem i första hand utan till den vuxna publiken. Här kan vi se att de följer program som Desperate Houseviwes och Two and a half men. Genom TV-programmen lär sig barnen mycket om hur de är att leva i olika delar av världen och hur olika grupper av människor lever. Även Internet kan hjälpa barnen att forma deras identitet genom att de främst använder chatt där de bland annat låtsas vara någon annan. På så sätt kan de leka med sina identiteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)