Lärares erfarenheter av elevers loggboksarbete

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning: I denna studie har vi gjort en ansats att analysera hur olika lärare inom de yrkesinriktade programmen; Barn- och fritidsprogrammet(BF) samt Handelsprogrammet(HP), erfar/använder sig av loggboken och hur de arbetar med loggboken i relation till elevernas lärande. Studien är genomförd i kvalitativ ansats med hermeneutiska och fenomengrafiska inslag. Intervjuerna är genomförda i en semistrukturerad form med öppna frågor för att få uttömmande svar. Frågorna utgår från grundtanken att få ta del av lärarnas erfarenheter. Som grund för vår analys har vi, i huvudsak, använt oss av Zeichners tre reflektionsnivåer; teknisk reflektion där det mesta är målstyrt, praktisk reflektion där man är mer fokuserad på förutsättningarna för undervisningen och slutligen kritisk reflektion där moral- och etikfrågor får en framträdande position. Vi har med hjälp av Frankes pedagogiska förhållningssätt landat i den slutsatsen att Zeichners tre reflektionsnivåer kan inta olika skepnader. Den tekniska reflektionen symboliseras ofta av den Trygghetsskapande hjälpläraren medan den praktiska reflektionen ofta tar sig till uttryck i ett är mästar-lärling förhållande mellan lärare och elev. Den kritiska reflektionen kan, förenklat, inta rollen som den medtänkande handledaren. Genom att på detta sätt koppla våra intervjuerfarenheter har vi kunnat visa på variationerna i användandet av loggboken. I studien har framkommit att loggboken används som ett pedagogiskt redskap med olika syften och ändamål. För att använda loggboken i relation till elever lärande krävs att även läraren reflekterar över sitt syfte med användande av loggboken gentemot eleverna. i

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)