Utformande av Sapa Profiler AB:s distributionsstruktur med syfte att uppfylla kundernas krav

Detta är en Magister-uppsats från Ekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sapa Profiler AB är ett företag inom den svenska metallindustrin och tillhör koncernen Sapa Group som finns över stora delar av världen. Bolaget är en del av koncernens kärnverksamhet Profiler som specialiserat sig på framställning av strängpressade profiler i aluminium. Inom det strategiska affärssegmentet Automotive förses transportindustrin med komponenter till olika typer av fordon. Under de senaste åren har kundernas serviceanspråk ökat vilket bland annat yttrar sig i krav på kortare leveranstider och högre frekvens på inleveranserna. I dagsläget avhjälps högre servicekrav genom att ett lager lokaliseras i kundens närhet. Strategin leder i förlängningen till en decentraliserad lagerstruktur som kan vara svår att styra och kontrollera. Sapa Profiler AB behöver därför se över sitt sätt att distribuera varor till de europeiska kunderna. Studien tar sin utgångspunkt i en kartläggning av de 20 viktigaste kundernas krav och har som mål att rekommendera en framtida distributionsstruktur som kan bemöta den nya kravbilden till en låg totalkostnad. Den rekommenderade lösningen utnyttjar två centrala lagerpunkter placerade i Nässjö och belgiska Ghlin som tillsammans tillgodoser huvuddelen av de nord- och centraleuropeiska kunderna. Dessutom används fem lokala lagerpunkter som är nödvändiga för att täcka in vissa kunders särskilt höga krav. Jämfört med en decentraliserad struktur kan företaget utnyttja stordriftsfördelar som ger betydande besparingar inom lagerhållning, administration, kommunikation och IT. Transportkostnaderna kan samtidigt hållas på en rimlig nivå. Båda centrallagren är strategiskt placerade och ger företaget goda förutsättningar att knyta andra kunder till distributionsstrukturen. Lösningen är också kompatibel med företagets strategiska mål och kan anpassas till hur kundernas kravbild utvecklas i realiteten. Den ger företaget bättre möjligheter att utveckla serviceerbjudandet till kund för en ökad framtida konkurrensförmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)