Hur lärare kan motivera och intressera elever för matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: De senaste undersökningarna som gjorts i svenska skolan visar att elever i grundskolan underpresterar i ämnet matematik, vidare är en stor del av eleverna också ointresserade av ämnet. Denna studie har fokuserat på vilka didaktiska val lärare i årskurs 1–3 kan göra för att motivera och intressera elever för matematikämnet. Intervjuer har genomförts på lärare från olika skolor i en mindre kommun i mellersta Sverige. De intervjuade lärarna har beskrivit vad de anser vara viktigt i sin undervisning samt hur de själva arbetar för att motivera elever. Resultaten visar bland annat på att lärarna anser det vara viktigt att variera undervisningen. Genom att variera olika arbetssätt, där man inkluderar både konkret material, filmvisning och lek menar lärarna att intresset och inlärningen ökar bland eleverna. Lärarna menar även att en tydlig verklighetsanknytning i undervisning kan bidra till lustfyllt lärande och motiverade elever, då ämnet upplevs mindre abstrakt. Resultaten visar dessutom att de intervjuade lärarna anser själva att de ger lika mycket utrymme för både praktisk och teoretisk undervisning i de lägsta åldrarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)