Ledares egenskaper som är av vikt för äldres deltagande inom gruppträning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: Syftet i denna studie var att undersöka äldres uppfattningar om vikten av ledares egenskaper för att delta i gruppträning och vad de äldre anser vara ett framgångsrikt ledarskap. Frågeställningarna som användes för att besvara syftet var: Vilka egenskaper hos ledare är av störst vikt för äldres deltagande i gruppträning? Skiljer sig äldres uppfattningar om vikten av ledares egenskaper i förhållande till vilken gruppaktivitet som utövas? Vilken ledarskapsinriktning kan man koppla till de ledaregenskaper som är av vikt för äldres deltagande inom gruppträning? Metoden för att besvara syftet har tillämpats utifrån en tvärsnittsstudie hos äldre (65 +) som deltar i gruppträning för äldre. Data har samlats in via enkäter som besvarades av 81 respondenter och valdes utifrån ett ändamålsenligt urval.  Resultatet visar att den egenskap hos ledaren som respondenterna bedömde som viktigast för eget deltagande var ledarens förmåga att vara engagerad, och där relationsorienterat ledarskap skattades högst sett till de äldres uppfattningar för ett framgångsrikt ledarskap. De äldres uppfattningar hade ingen avsevärd skillnad vid jämförande av gruppaktivitet. Slutsatsen för studien blir därmed att den viktigaste egenskapen hos ledaren är engagerad, och att äldre inom gruppträning vill ha en ledare med ett relationsinriktat ledarskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)