Språkfrämjande arbetssätt i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om språkutveckling i förskolan
Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur tio förskollärare arbetar för att främja barns språkutveckling i förskolan. Studien har utgått ifrån sociokulturellt perspektiv och som metod användes en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. Resultatet visade att förskollärarna aktivt arbetar med material och metoder för att främja språkutvecklingen i förskolan. Förskollärarna beskrev vikten av att språkutvecklingen i förskolan håller en god kvalité genom att planera i och ta vara på verksamheten. Estetiska uttrycksformer, bildstöd och teckenstöd är några av många verktyg och metoder som beskrivs i arbetet med språkutvecklingen. Vi har genom denna studie dragit slutsatsen att förskollärarna kontinuerligt arbetar med språkutveckling i förskolan, men på olika sätt. Samtidigt som flera arbetsmetoder används av samtliga, så som bland annat högläsning, tecken- och bildstöd. Däremot finns vissa begränsningar i arbetet med språkutveckling i förskolan, och förskollärarna beskriver hur de kan komma att behöva ännu fler förutsättningar för att lyckas utveckla sitt arbete med språkutvecklingen i förskolan.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)