Informationsinsamling på internet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: I och med uppkomsten av web 2.0 har det blivit möjligt för företag utveckla hemsidor där användare kan interagera med varandra och innehåll. Facebook, Twitter och LinkedIn är företag uppkommit tack vare utvecklingen av web 2.0. De är även exempel på företag som utnyttjar en affärsmodell som går ut på att erbjuda gratis tjänster riktade mot internetanvändare i utbyte mot personlig information. Genom att de samlar in information om sina användare, kan de erbjuda externa företag att nå ut med reklam, erbjudande eller dylikt till användare som innehållet kan tänkas intressera. Forskning visar dock att denna insamling skapar oroskänslor hos de användare som blir utsatta för dem. Att denna oro finns visar på att det finns möjligheter att förbättra informationsinsamlingen. Internet User’s Information Privacy Concerns (IUICP) är en modell som flera forskare använder för att beskriva vad som skapar oro hos användare när det kommer till informationsinsamling. Genom att utgå från den modellen i vår undersökning kunde vi ställa frågor som kompletterade den orosbild andra forskare arbetat fram med den oro som finns hos svenska studenter, vilket inte tidigare funnits att tillgå. Men eftersom vi inte endast ville ta reda på hur oron ser ut, utan även forska kring vilken typ av information som användare kände sig mer positiv eller negativ att lämna ifrån sig, så gjorde vi en modifiering i modellen som gick ut på att ta ställa frågor kring den affärsmodell som företagen följde och även hur respondenterna ställde sig mot att olika typer av information samlades in. Dessa svar kunde vi ställa mot vad företag behövde samla in för att kunna följa sin affärsmodell och ta reda på vilka möjligheter som finns för att minska på den negativa känslan som oro kan skapa. Detta mynnade ut i en lista på sex råd som de utvecklare som företag använder för att utforma dessa sociala nätverk kan följa. Respondenterna var inte positiva till att personuppgifter eller webbhistorik samlades in, men desto mer positiva till personliga intressen och information om hur sidan används. Dessutom visar vår undersökning att de inte är villiga att betala pengar för tjänsten som alternativ till informationsinsamling och att de uppskattar att företagen är tydliga med vilken information som samlas in och hur den används.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)