ICAs strategiska beslut - Nyckeln till förändring och utveckling

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Vårt syftet är att skapa förståelse för ICAs förändring och utveckling under åren 1993 till 2006 utifrån företagets strategiska beslut. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ fallstudie med en abduktiv ansats. För att samla in data till empirin granskades ICAs årsredovisningar för åren 1993 till 2006. Vidare genomfördes semi-strukturerade intervjuer med ICA Handlare, leverantörer och kunder. För att få djup och tillförlitlighet i studien har äkthet och trovärdighet behandlats i metoden. Empiri: Empirin bygger huvudsakligen på en tidslinje vilken består av ICAs strategiska beslut. För att få en bättre förståelse för fallföretaget redogörs en sammanfattning av ICA och resultatet från intervjuerna redovisas. Teoretiska perspektiv: Teorier om strategi och strategiskt beslutsfattande beskrivs. Även olika typer av förändring och utveckling samt faktorer som kan påverka dessa utreds. Slutsats: Våra slutsatser är att ICA har genomgått en positiv förändring och utveckling under den undersökta tidsperioden. De främsta anledningarna till framgång är balans mellan samordning och lokal anpassning, effektivisering och rationalisering, kundfokus, personalens möjlighet att utvecklas samt satsning på nya verksamhetsområden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)