Olämpligt, aldrig brottsligt – en undersökning om lärarlojalitet vid sexualbrott mot elev

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Melissa Ljushem; [2012]

Nyckelord: Lärarlojalitet; sexualbrott; kollegialitet;

Sammanfattning: "Eleven i centrum" är sedan länge en självklar del av skolan. Den värdegrunden dominerar, visar forskningen,utom när det handlar om dilemman som rör lärarkollegorna. "Lojalitet mot kollegiet sätts då i första rummet."(Kindberg & Nilsson, 2006:3). Som skolstrukturen ser ut idag, måste lärare känna förtroende för varandra(Carlgren & Marton, 2002:83). Även andra parter måste hysa tillit till lärarkåren såsom elever och föräldrar,därav är det av yttersta vikt att lärare agerar enligt uppdraget, sedan detta kan påverka förtroendet för helalärarkåren.Den här undersökningen syftar till att undersöka lärarnas attityder kring anmälningsskyldigheten, i relationtill lärarlojaliteten, i fall rörande sexualbrott mot elever på gymnasiet. Detta har undersökts genom en enkätbestående av bl.a. fallbeskrivningar, som redogör för olika former av sexuella ofredanden mot elev, utförda av enkollega. Enkäten har delats ut till tio lärare och resultatet har analyserats utifrån en diskursanalys med fokus påmakt. Det saknas forskning kring sexuella ofredanden där läraren är förövaren och eleven offret, vilketföranleder undersökningen.Tidigare forskning visar att lärarlojaliteten är mycket hög och kännedomen om anmälningsskyldigheten,liksom de yrkesetiska principerna, är låg. Detta framkommer även här.Lärarna uppger att de har relativt högt förtroende för eleverna, däremot visar undersökningen på motsatsen.Lägst trovärdighet har elever i grupp och lågpresterande elever som utsätts för kroppsliga komplimanger avlärarkollegan. Något högre trovärdighet har den högpresterande eleven som får en sexuell dröm återberättad försig. Allra högst trovärdighet har dock kollegan, som i samtliga fall har tolkningsföreträde. Kontakt med rektornämns frekvent hos lärarna, däremot talas det sällan om att anmäla. I flera fall tolkas resultatet som att lärarenindirekt försöker avsäga sig anmälningsskyldigheten, då denna enbart hänvisar eleven vidare till rektor ellerkurator. Eleven anses kompetent nog att hantera ett sexuellt ofredande på egen hand. Vid två fall benämnskollegans agerande som kränkande mot eleven, annars rubriceras det som olämpligt, aldrig brottsligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)