Vilka är de viktigaste parametrarna i ettprovrum för att kunna påverkakonsumenterna till ett köpbeslut?

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Mathilda Oppstedt; Mikaela Tuvesson; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Flertalet av dagens klädesbutiker inom detaljhandeln har provrum, som enligt mångakonsumenter, brister i sin utformning. Det som diskuteras frekvent är hur konsumenterskroppar exponeras på ett sätt som synliggör allt till överdrift, hur temperaturen är obehagligthög, att man inte har tillräckligt med avlastningsytor för att hänga av sina kläder på etcetera.Författaren till boken Why we buy menar att många av dagens butiker har missuppfattat hurvi vill uppleva oss själva och vår tid i provrummen, att butikerna ofta glömmer hur viktigadessa är för konsumenters beslutsfattande, eftersom det är i detta utrymme som många avkonsumenterna fattar det slutgiltiga beslutet om köp kontra inte köp.1Denna uppsats problemformulering är att ta reda på vilka viktiga faktorer som styrkonsumenterna till att ta ett köpbeslut i provrummet. Syftet med uppsatsen är att genom olikaundersökningar och relevant teori ta reda på de parametrar i provrummet som får konsumenteratt besluta sig för ett köp. Genom undersökningarna kommer vi underfund med vilka olikaattityder och åsikter konsumenter idag har om dagens provrum, vilket leder till en bättre bildav hur ett provrum ska vara utformat för att leda dem till ett positivt köpbeslut.Kapitlet som tar upp den teori som vi menar är relevant för uppsatsens problemformuleringoch syfte, ger läsaren en inblick i hur konsumenters beslut kan bero på olika faktorer i derasliv och vad som kan ligga bakom deras beslut. Det presenterar även vilken roll provrummethar i konsumenters beslutsprocess, samt hur man kan tillämpa en marknadsföring baserad påvåra sinnen för att påverka konsumenter. Det resultat och slutsatser som tidigare forskare harkommit fram till redovisas också för att ge denna uppsats mer validitet. För att ha en giltigvaliditet har vi i vår metod valt en intensiv undersökningsform, som består av tvåfokusgrupper samt fyra kundobservationer ute i fyra olika butiker.Slutsatserna som kan dras från en analys av teorin, resultaten från datainsamlingarna samttidigare forskning gjord av andra forskare, är att provrummets roll i köpprocessen är oftarelaterat till vilket sorts klädesplagg konsumenter är intresserade av. Dess roll beror även påvilket sorts köp det handlar om och hur pass planerat det är. För att konsumenter ska ta ettpositivt köpbeslut krävs det att provrummen är lätta att lokalisera. Själva provrummet börvara utformat med dörrar med lås och som täcker tillfredsställande, väggarnas färg får intepåverka klädernas utseende på något sätt, belysningen ska kunna regleras av konsumentensamt även temperaturen. Golvet ska vara trägolv, det ska finnas en pall samt krokar för atttesta kläderna i sittandes ställning och för att kunna avlasta eventuella ägodelar.Det ska även finnas en serviceknapp man kan tillkalla personal med, musik ska finnas menden ska spelas i en dämpad ljudnivå, doften inne i provrummet ska vara av neutral art ochspeglarna ska vara minst två i antal som återger en realistisk spegelbild. Utanför provrummenska det finnas en sittplats för medföljande sällskap, samt ytterligare en spegel och tillräckligtmed plats för att konsumenten ska kunna röra på sig och prova kläderna i rörelse. Dessa äralltså de faktorer som måste finnas i ett provrum för att en konsument lättare ska komma tillett positivt köpbeslut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)