Relationsbrott i det terapeutiska rummet : Terapeutens upplevelse av patientens dissociation

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie var att utforska hur psykoterapeuter upplever, påverkas av och hanterar samspelssituationer med patienter som har varit med om svåra livshändelser och som dissocierar under en specifik session. Åtta kvinnliga psykoterapeuter ingick i studien, samtliga yrkesverksamma inom specialiserad traumavård eller psykiatri. I studien har Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) möjliggjort att mer i detalj ta del av den enskildes upplevelser men även utrymme för att analysera och tolka utifrån ett vidare teoretiserande perspektiv. Analysen och tolkningen av materialet resulterade i tre huvudteman: Upplevelsen av dissociation - relationsbrott i det terapeutiska rummet, Viljan till kontakt - den aktiva relationsupprättande terapeuten samt Relationen som grund - den trygghetsskapande terapeuten. Resultatet visade på att patienternas psykopatologi men även tidpunkten i behandlingen som terapeuterna hänvisade till hade stor betydelse för hur samspelsmönster utvecklades och vilka interventioner som kom i fokus. De dissociativa relationsbrotten eller identitetsväxlingarna uppmärksammades ofta på en ordlös, kroppslig nivå. Alliansarbetet och den tillitsskapande processen var en central uppgift som mycket av det övriga arbetet vilade på.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)