Grundskolans läroböcker - både för flickor och pojkar? : En undersökning av en kommuns läroböcker i matematik och svenska ur ett genusperspektiv

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Enligt skolans styrdokument ska skolan aktivt och medvetet främja jämställdhet mellan flickor och pojkar. Skolan har ansvar för att motverka traditionella könsmönster samt med bestämdhet ta avstånd från allt som strider mot dessa grundläggande värden. Studiens syfte har varit att granska grundskolans läroböcker i matematik och svenska ur ett genusperspektiv i relation till skolans styrdokument avseende jämställdhetsmålen. Studien har fokuserat kring frågeställningarna; Hur fördelas läroböckernas bildutrymme mellan flickor/kvinnor och pojkar/män? Hur är fördelningen i bildutrymme mellan flickor/kvinnor och pojkar/män i läroböcker utgivna innan och efter införandet av Lgr 11? Hur fördelas läroböckernas författarskap mellan kvinnor och män? Data har baserats på avkodade bilder från aktuella (2014) läroböcker i skolämnena matematik och svenska, årskurs ett till nio, i en svensk kommun. Bilderna avodades utifrån kategorierna flicka/flickor, pojke/pojkar, både flicka/flickor och pojke/pojkar, ej avkodbar och annat motiv. Data har bearbetats med statistiska analysmetoder och utvärderats i förhållande till aktuell forskning samt genusteori som den har framförts av Yvonne Hirdman. Studiens resultat visar på ett rikt innehåll av bilder i kommunens läroböcker i matematik och svenska. Pojkar avbildas oftare till skillnad från flickor framförallt i skolämnet matematik men även i svenska. Sammantaget följer studiens resultat gängse framkomna nationella och internationella mönster. Pojkar avbildas oftare än flickor i nyare matematikböcker (utgivna efter införandet av Lgr 11) jämfört med äldre läroböcker. Skolämnet svenska visar däremot en jämnare fördelning av bildutrymme för nyare böcker. För kommunens läroböcker i matematik och svenska framkommer dessutom en underrepresentation av böcker utgivna under gällande styrdokument. Avslutingsvis finns en överrepresentation av kvinnliga författare för kommunens läroböcker i skolämnena matematik och svenska. Värdet med denna studie har varit att påvisa möjliga påverkansfaktorer till flickors och pojkars identifikation med skolämnena matematik och svenska utifrån en kommuns befintliga läroböcker. Studien visar en möjlig trend mot tydligare manlig dominans när det gäller bildrepresentation i skolans matematikböcker utgivna efter införandet av Lgr 11. Motsatt möjlig trend visar läroböcker i svenska vilka förefaller vara på väg mot en jämnare fördelning av bildutrymme mellan flickor och pojkar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)