Skänka pengar och må bra? Ett experiment om produktbaserad biståndsgivning och känslor av välbefinnande

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Författare: Rubin Hessel; [2014-07-30]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppsatsens syfte att ta reda på om individer är mer benägna att skänka pengar om en privat biståndsorganisation erbjuder produkter i en gåvoshop som sedan skickas till människor i ett redan på förhand bestämt område, jämfört med om organisationen erbjuder mer generell biståndsgivning till organisationen i stort. Vidare är syftet att testa om det finns ett samband mellan möjligheten att köpa produkter i en gåvoshop och känslor av välbefinnande hos biståndsgivaren vid gåvotillfället. Slutligen är uppsatsens syfte att undersöka om benägenheten att skänka pengar genom möjligheten att köpa produkter i en gåvoshop jämfört med att skänka pengar generellt till en organisation ser olika ut i olika grupper av medborgare. Studien utformas genom ett experiment som genomförs med hjälp av frivilliga på centralstationen i Göteborg. Hypoteserna prövas genom ett independent sample t-test och genom en regressionsanalys med interaktionsvariabler. Resultatet visar att personer som ges möjlighet att köpa produkter inte blir mer benägna att skänka pengar och känner inget högre välbefinnande än personer som ges möjlighet att skänka pengar generellt till organisationen. Däremot verkar högutbildade personer påverkas i högre grad av möjligheten att köpa produkter och det finns ett signifikant samband när utbildning interageras med effekten av typ av bistånd på benägenheten att skänka pengar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)