Ekologiska livsmedel i skolkök - Enkätundersökning över andelen ekologiska inköp i offentliga storhushåll i Göteborg

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: Frågor och funderingar om hållbar utveckling är idag mer aktuella än någonsin. Den i världen rikaste delen av befolkningen utgörs av endast 14 procent men konsumerar 56 procent av jordens resurser. I Sverige har arbetet med ekologiskt hållbar utveckling resulterat i 16 miljökvalitetsmål. Regeringens övergripande miljöpolitiska mål är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen i Sverige är lösta. Maten vi äter bidrar i hög grad till den globala miljöbelastningen. Varje dag serveras i Sverige ca 5,7 miljoner måltider utanför hemmet, varav 3,0 miljoner måltider i offentliga sektorn. Om upphandlare och inköpare väljer mer miljövänliga livsmedel kommer det att minska miljöbelastningen och därmed bidra till hållbar utveckling. Agenda 21 Göteborg samordnar och hjälper Göteborgs stadsdelars arbete för hållbar utveckling. Göteborgs Stad har som prioriterat mål, att andelen ekologiska livsmedel i kommunens verksamheter ska öka. Den låga budgeten är ett argument som ofta kommer upp när det handlar om att servera ekologisk mat i skolorna. Många goda exempel visar dock att det handlar mer om matsedelsplanering och att säsonganpassa råvaror, samt att laga mera grytor och mat från grunden. Att välja ekologiska livsmedel inom ramen för kökens budget verkar fungera om engagemanget finns. Syfte med denna studie var att undersöka hur mycket ekologiska livsmedel som köps in i storhushåll i Göteborgs Stad, samt undersöka vilka faktorer som påverkar inköpen av ekologiska livsmedel. En enkätundersökning genomfördes bland kostchefer/inköpsansvariga inom skol- och förskoleverksamhet inom Göteborgs Stad. Frågorna vi ställde handlade om inköp av ekologiska livsmedel i respektive verksamhet, utbildning och befattning av inköpsansvariga, attityder till miljöfrågor hos inköpsansvariga, samt livsmedelskostnader i de olika verksamheterna. Resultatet visar att den grupp av respondenter som köper minst andel ekologiska livsmedel har mest pengar till inköp av råvaror. Den grupp som köper störst andel ekologiska livsmedel visar störst intresse för miljöfrågor. Personliga egenskaper som verkar vara starka drivkrafter i arbetet med miljömåltider visas vara intresse, kunskap, engagemang, matglädje och vilja till förändringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)