Den mobile arbetaren och användandet av ett mobilt system

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Då mobila system utvecklas, finns det ett antal aspekter som bör tas hänsyn till i denna process, för att den mobile användaren ska få ett så komplett verktyg som möjligt att arbeta med. I vår studie har vi, med utgångspunkt ifrån Task Closure Theory, studerat huruvida ett mobilt system behöver kompletteras med stödjande teknik. Vi har i denna uppsats undersökt aspekten om support technologies (stödjande teknik), vilket kan betraktas som ett samlingsbegrepp för den stödjande teknik som en stationär arbetsplats kan erbjuda. Studien har genomförts på Toyota Material Handling i Malmö där vi har intervjuat användare av det mobila systemet Engineer Administration System (EASY). Med utgångspunkt från vår frågeställning om hur komplett de mobila arbetarna uppfattar att det mobila systemet är och i vilken utsträckning de behöver använda stödjande teknik, har vi kommit fram till att det mobila systemet inte är tillräckligt för att de mobila arbetarna ska kunna genomföra sina arbetsuppgifter, utan att de använder stödjande teknik. Vi har funnit tre orsaker till varför stödjande teknik används. De mobila arbetarna vill kunna påverka sin arbetssituation i större utsträckning än vad det mobila systemet är avsett för, det saknas viss relevant information i systemet för att arbetsuppgifterna ska kunna utföras och den handhållna enheten uppfattas som otymplig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)