Nutida konstmusikens ljuddjur : En receptionsstudie av Sven-David Sandström och Anders Hillborgs musik

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för musikvetenskap

Författare: Hanna Fredholm; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstract  Hanna Fredholm: Nutida konstmusikens ljuddjur – En receptionsstudie av Sven-David Sandström och Anders Hillborgs musik. Uppsala Universitet: Institutionen för musikvetenskap, C-uppsats, 2011.  Studier om konstmusik är vanliga och genrens historia har bearbetats och diskuterats vid många tillfällen. I dagens samhälle så befinner sig genren i ett blomstringsläge. Men trots att antalet kompositörer och produktioner ökar kraftigt så kommer nutida konstmusik i skymundan så väl i media som i forskning. Denna uppsats har för avsikt att belysa hur modern konstmusik blir be- mött i samhället. För att studera detta genomförs en studie av recensioner av Anders Hillborg och Sven-David Sandströms musik. Studien visar på genomgående tendenser i hur tonsättarna bemöts, samt på hur musikkriti- kernas åsikter om musiken reflekteras i deras egna uppfattningar om hur nutida konstmusik bör låta. Det genomgående intrycket av Hillborgs musik var att denna anses vara smart och välstruk- turerad. Den absoluta musiken till trots bringar även visuella bilder till sina åhörare. Sandströms musik anses i sin tur att vara påfallande vacker dock med en stor religiös påverkan. Negativa in- tryck bringas också fram i studien där Hillborg klandras för sin orkestrala innovativitet och Sand- ström för hans underhållningsmusik. Sammanfattningsvis bringar denna uppsats en viss förståelse om varför dessa två komposi-törer är två av de mest uppskattade inom genren nutida svensk konstmusik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)