Formell utbildning vs Socialt lärande : En kvalitativ studie om utbildningsledares syn på lärande i idrottsledarutbildningar

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: Idag styrs innehållet för idrottsutbildningar för barn och ungdomsledare av Riksidrottsförbundet (RF) samt specialförbunden i den aktuella idrotten. Dessa utbildningar är oftast styrda av ett så kallat styrdokument. Forskningsläget indikerar på att inslag av social interaktion i lärandesituationer kan ha en positiv påverkan på idrottsledarnas utveckling av sitt ledarskap. Det är därför intressant att belysa utbildningsledarens perspektiv på lärande när det finns en tidigare påstådd konkurrens mellan formella utbildningsmiljöer och ett socialt lärande. Syftet med denna studie är att med hjälp av sex intervjuer undersöka utbildningsledares syn gällande lärande under idrottsledarutbildningar. Det övergripande resultatet lyder att utbildningsledarna tycker en formell utbildning är ändamålsenligt i idrottsledarutbildning. Det formella formatet ger dem själva som utbildningsledare en trygghet men samtidigt anses inslag av sociala interaktioner vara väldigt värdefulla. Utbildningarnas material har inte svaret på alla idrottsliga problem, därför är det viktigt att ta vara på deltagarnas erfarenheter och kunskaper. Utmaningen med att implementera sociala moment är den snäva tidsramen. Utbildningsledare måste använda tiden att förmedla den kunskapsbas som förbundet anser vara nödvändig för en idrottsledare i barn och ungdomsverksamhet. Slutsatsen av denna studie är att idrottsledare har mycket att lära av varandra när de träffas på en utbildning men att tiden inte räcker till. Även om idrottsutbildningar nödvändigtvis är formellt utformade kan det vara bra att använda sig av öppna sociala inlärningssituationer för att gynna lärandet och öka engagemanget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)