Digitala verktyg vid läsning : Elevers och lärares uppfattning av hur digitala verktyg påverkar läsförmågan och lusten att läsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka lärares och elevers uppfattning av hur läsförmågan, lusten och motivationen att läsa påverkas av digitala verktyg. Tolkningar, jämförelser och analyser av resultaten som omger den här studien förklaras med hjälp av en mixed method som består av genomförda elev- och lärarenkäter samt lärarintervjuer som analyserats ur ett sociokulturellt perspektiv. Elevers och lärares inställning till att använda digitala verktyg i skolarbetet och hur de upplever att verktygen hjälper dem i läsningen har undersökts. Webb- baserade enkäter med elever och lärare och intervjuer med lärare i form av gruppintervjuer har genomförts för att nå en djupare förståelse av enkätsvaren. Resultaten indikerar att en mer aktiv bearbetning av olika lässtrategier är något som krävs för att elever ska motiveras i sin läsning, men visar också att digitala verktyg påverkar förmågan och lusten att läsa främst inom området motivation och lust. Från resultaten i elevenkäten kan utläsas att digitaliseringen i skolan till trots så väljer de flesta elever fortfarande att läsa en fysisk bok framför att lyssna eller läsa digitalt. En tydlig uppmaning från eleverna till skolan är att de önskar att det ges tid för läsning under skoltid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)