Stereotyper på omslag? Wow, innovativt. : En semiotisk analys av genusrepresentationer på tidskriften Cosmopolitan
Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur genus representeras i tidningen Cosmopolitan genom att analysera tidningsomslagen i en kvalitativ studie. Vi diskuterar även bakomliggande stereotyper och myter som finns kring män och kvinnor i vårt samhälle, och hur de förmedlas på tidningens omslag. Metoden som används i denna studie är en semiotisk analys. Vi har valt ut femton omslag från respektive utgåva där de kvinnliga och manliga modellerna bär liknande klädkod som kostym, kavaj och skjorta. Anledningen till att vi valde en mer formell klädkod är för att kunna observera likheterna mellan de två könen – och även analysera varför skillnaderna är så omfattande trots samma typ av klädkod. I studien analyseras omslagen genom att ett teoretiskt perspektiv baserat på R.W. Connells och Judith Butlers genusteorier som hegemonisk maskulinitet och performativitet. Vi undersökte också representationen mellan de två könen i omslagen utifrån Stuart Halls representationsteori. Detta för att få en bättre bild av stereotyper som visas på omslag. Med tanke på att Cosmopolitan är en industri, är denna studiens teoretiska ram också baserad på David Hesmondhalghs teorier om kulturindustrierna. Det huvudsakliga resultatet i denna studie visar att män och kvinnor skildras olika i tidningar baserat på deras kön. Studien visar att media, särskilt reklam, spelar en stor roll i konstruktionen och reproduktionen av normativa stereotyper.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)