Varför får inte jag vara med? ­ En kvalitativ studie om förebyggande arbete mot utanförskap.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningInom skolans verksamhet kan man se att det förekommer utanförskap bland eleverna. Trots att styrdokument ochskollagen visar på att skolan aktivt skall förhindra uppkomsten av kränkande behandling såsom utanförskap.Skolans verksamhet skall inkludera mångfald samt olikhet och bidra till att alla inkluderas och känner trygghet.Från egna erfarenheter kan vi se att många elever hamnar utanför skolans sociala gemenskap. Syftet med vårstudie blir därmed att ta del av goda och relevanta arbetsmetoder utifrån pedagogers svar för att förebyggautanförskap i de tidigare åldrarna. Vi vill även ta del av hur pedagogerna resonerar kring begreppet utanförskap,vad menas med utanförskap och vilka orsaker finns bakom uppkomsten. En annan frågeställning är att ta reda påvad styrdokument säger om utanförskap. För att ta del av pedagogernas resonemang och bygga på tidigareerfarenheter har vi valt att använda oss utav en kvalitativ intervjumodell som kom att inkludera sju pedagogerrunt om i Västsverige.Utifrån resultatet av intervjuerna framkommer det att pedagogerna definierade utanförskap såsom att någonstängs ute från ett sammanhang av sociala relationer. Faktorer som kan bidra till att någon hamnar utanförgruppen kan vara etnisk tillhörighet, egen vilja, att man avviker från den rådande normen, fattigdom samt dålighälsa. Pedagogernas resonemang kring vilka arbetssätt som är positiva i arbetet för att motverka utanförskap ärlivskunskap, kompissamtal, boksamtal samt rollspel. Genom styrdokumenten kan man se att skolan aktivt skallförhindra uppkomsten av kränkande behandlingar samt att de ska arbeta med den sociala dimensionen såsomvärdegrundsarbeten, solidaritet, trygghet och respekt. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)